5. De Harp van Alice Ronner
Alice Ronner groeit op in een artistiek gezin en leert de kneepjes van het vak van haar moeder, Henriette Ronner-Knip. Henriette, vooral bekend door haar talloze dierenschilderijen, schildert zelfs de hond van de Belgische koningin Maria Hendrika. Alice daarentegen zal vooral bloemen en fruit aan het doek toevertrouwen. Maar ook zij wordt door het koningshuis op handen gedragen. Zo kende ze koningin Elisabeth, die haar atelier bezoekt en werk verzamelt.
Zoals de meeste Brusselse kunstenaressen van haar tijd is ze lid van de Cercle des Femmes Peintres. Deze groep is rond 1890 vijf jaar actief en organiseert vier tentoonstellingen met werk van onder andere ook Berthe Art en Louise De Hem.
Op dit uitzonderlijk grote werk staat een harp, op tafel liggen gedroogde bloemen en een partituur van de harpist en componist Louis-Charles Ragué uit Namen. De partituur is voor een trio: harp, cello en viool. En inderdaad: de hals van een viool piept vanachter het kussen. Het witte tafellaken licht op in een donker interieur. Enkele pagina’s van de partituur lijken net naar beneden gedwarreld, en bijna achteloos ligt een strijkstok ernaast. Voel je ook hoe deze dingen én de bloemen het werk doen bewegen?