27. Rik Wouters

Deze werken zijn geschilderd door Rik Wouters, die zijn eerste artistieke stappen zet in de schrijnwerkerij van zijn vader. Hij maakt er meubels en ontdekt er zijn talent voor het beeldhouwen. Op zijn achttiende trekt hij naar de Academie in Brussel en in die periode begint hij ook te schilderen. Hij stelt tentoon bij La Libre Esthétique in Brussel en Kunst van Heden in Antwerpen, en in 1911 gaat hij in zee met de Brusselse galeriehouder Georges Giroux. In 1913 maakt hij een indrukwekkende buste van James Ensor. Tijdens WO I is hij krijgsgevangene in Nederland en verneemt hij dat hij kanker heeft. In 1916 overlijdt Wouters op amper 33-jarige leeftijd.

Alhoewel hij zichzelf in de eerste plaats als een beeldhouwer zag, wordt Wouters beschouwd als de belangrijkste Belgische fauvist en wordt hij gewaardeerd om de prachtige kleuren in zijn schilderijen. Zelf bewonderde hij Ensor enorm: over zijn kleurgebruik zegt hij: “De hemel is roze! Godverdomme, wat voor een roze!”. Onder Ensors invloed begint Wouters ook zuivere kleuren te gebruiken.

In het stilleven Etstafel vormen de flessen vol bijtende zuren een prachtig contract met de grijze tonen van het etsbad. Als een klaterende waterval van blauw en wit, met rode, groene en gele accenten die volop schitteren.

Dit werk uit 1909 weerspiegelt zijn evolutie als kunstenaar. Wouters begint in die periode immers ook te etsen en ontpopt zich tot expressionist.

Rik Wouters zet, net als Spilliaert, het stilleven volledig naar zijn hand. Het gaat hem niet om hoe de dingen zelf zijn, maar om hoe hij ze ziet. En hij houdt, zoals hier, slechts hun kleur over.

Wouters leert ook het werk van de Franse schilder Paul Cézanne én zijn uitbundige kleurgebruik kennen. Hij schildert net als Cézanne dingen op een hellend vlak: het wegschuiven van het gevilde konijn en de haas benadrukken de zwaarte van het dode vlees. Ze brengen de voorstelling dichter bij de rauwe stillevens van Walter Vaes en Hubert Bellis.

Het werk Sombere stemming verraadt wellicht Wouters gemoedstoestand tijdens zijn ziekte. Hij was geopereerd en droeg een ooglapje. Hij schildert dan met donkere grote kleurvlakken en eenvoudige vormen, tot zijn zicht na een volgende ingreep nog slechter wordt, en hij voorgoed stopt met schilderen.

Klik hier voor alle audioteksten