In de verf gezet

What’s in a name?

Definities voor kunstenaarspublicaties zijn net zo gevarieerd als de objecten zelf. Eenvoudig gezegd zijn kunstenaarspublicaties gemaakt door kunstenaars, waarbij de kunstenaar volledige controle heeft over elk aspect van het creatieve proces. We spreken ook over kunstenaarspublicaties, aangezien de term kunstenaarsboek de lading in feite niet dekt. Het gaat uiteraard over een kunstenaarsboek, maar even goed over een magazine, een tentoonstellingscatalogus of ephemera (affiche, uitnodigingen of flyers). Ze kunnen ook elk formaat aannemen, van de traditionele codex tot een tunnelboek of pamflet.

Een misvatting over kunstenaarspublicaties is dat het veelal gaat over zeldzame, bibliofiele publicaties. Veel van deze publicaties zijn niet genummerd of gesigneerd, maar geprint op goedkoop papier. Dat was ook de initiële bedoeling van een kunstenaarspublicatie. Ze stellen kunstenaars in staat om toegankelijke en betaalbare kunstwerken te produceren die de traditionele galerij- en museagemeenschap kunnen omzeilen. Zo kunnen ze makkelijk gereproduceerd en verspreid worden om een groot publiek te bereiken.

Johan Pas, directeur van KASKA, stelt het eigenlijk treffend in zijn boek “Artists’ Publications: The Belgian Contribution” dat het definiëren van een kunstenaarspublicatie een al even absurd gegeven is als het antwoord op de vraag Wat is Kunst?: “Until now, a big part of the defining project has been inspired by negativity: the artists’ book is primarily defined by what it is not (the painter’s book, the livre d’artiste, the illustrated book, the book sculpture, the livre d’objet, etc.). But every new publication by an artist potentially challenges the projected framework and provides a new definition. Pinning down the artists’ book or periodical is therefore as absurd as aiming to provide an all-encompassing definition of art in general.” (1)

Geschiedenis

De geschiedenis van kunstenaarspublicaties is al even ingewikkeld als de definitie ervan. Voor een zeer uitgebreide (voor)geschiedenis van de kunstenaarspublicatie verwijzen we graag naar de publicaties The Century of Artists’ Books van Johanna Drucker (2) en Artists’ Publications: The Belgian Contribution van Johan Pas, te vinden in Mu.ZEE bibliotheek.

De aanloop naar de kunstenaarspublicatie kan al worden teruggevoerd tot de vroege 20ste eeuw, toen kunstenaars die zich bevonden in de dadaïstische en surrealistische stroming experimenteerden met het gebruik van boeken als artistiek medium. De combinatie van tekst, gedichten en kunst weerspiegelden het gevoel van chaos en anarchie.

Ook in de avant-garde beweging hebben experimenten met abstractie, geometrie en typografie de weg vrijgemaakt voor de ontwikkeling van nieuwe visuele en formele mogelijkheden van het boek als medium. Kijk bijvoorbeeld naar de opkomst van de avant-garde magazines, zoals De Stijl of de Belgische 7 Arts en Het Overzicht.

De kunstenaarsboeken kregen echter pas erkenning in de jaren '60 en '70 van de 20e eeuw, toen de conceptuele kunstbeweging en de Fluxus-beweging kunstenaars inspireerden om te experimenteren met alternatieve vormen van artistieke expressie. In deze periode begonnen kunstenaars als Ed Ruscha, Dieter Roth en Sol LeWitt op grote schaal kunstenaarsboeken te produceren en verspreiden. Ruscha's "Twentysix Gasoline Stations" uit 1963 is één van de meest bekende voorbeelden van deze periode.

(1) Pas, Johan (2017). Artists' publications : the Belgian contribution : books, magazines, artists, publishers. Koenig Books, p. 20
(2) Drucker, Johanna (1995). The century of artists' books. Granary.

Rob Perrée vat de rol van de kunstenaarspublicatie in de kunstgeschiedenis mooi samen in zijn boek “Cover to cover”: “Terugkijkend op deze geschiedenis kun je zeggen dat het kunstenaarsboek een belangrijke rol speelde op momenten dat kunstenaars zich wilden losmaken van de bestaande kunstwereld en onafhankelijk daarvan hun publiek wilden bereiken. Daarvan was sprake in de jaren tien en twintig van de vorige eeuw bij de Italiaanse futuristen, de Russische avant-garde en dada. Dat was opnieuw het geval in de jaren zestig en zeventig toen de conceptuele kunst zich wenste te onttrekken aan het kunstcircuit. In de jaren tachtig ontstond er weer een tendens om de teugels in eigen handen te houden en afstand te nemen van een verkokerend en verstarrend verleden. Die periodes zullen blijven komen. Het kunstenaarsboek leent zich bij uitstek voor dit soort “anarchistische” reacties.” (3)

Hedendaagse kunstenaarspublicaties zijn veelal hybride publicaties. De kunstenaar is steeds meer en meer betrokken bij het maken van een tentoonstellingscatalogus of een monografie. Dat gaat van het ontwerpen van de lay-out, naar het schrijven van essays die opgenomen worden in de publicatie. Daarnaast zijn er kunstenaars die bewust grijpen naar het boek als medium om hun artistieke ideeën te delen, zoals Nico Dockx, Sophie Nys en Rein Dufait.

(3) Perré, Rob (2002). Cover to cover : het kunstenaarsboek in perspectief. NAi, p. 128

Collectie van Mu.ZEE

Geïnspireerd door vergelijkbare projecten in het buitenland werden vanaf de jaren 2000 kunstenaarspublicaties uit de gewone boekencollectie gehaald. Daardoor werd duidelijk dat Mu.ZEE over enkele zeer zeldzame publicaties beschikt. In overleg met de toenmalige conservator Willy Van den Bussche werd besloten om deze collectie in de mate van het mogelijke verder uit te breiden. Regelmatig werden nieuwe publicaties aangekocht, antiquarisch en nieuw. Sinds 2006 lag het accent op de aankoop van publicaties uit de jaren 1960 en 1970, in samenwerking met een expert van kunstenaarspublicaties. Momenteel beschikt Mu.ZEE over een fraaie collectie kunstenaarspublicaties. We lichten er een paar uit:

Pol Bury : La boule et le trou
Editions Stella Smith, Brussel, 1961 – collectie Mu.ZEE bibliotheek
18 x 18 cm, 54 p.

Deze publicatie wordt vaak aangeduid als het eerste Belgische 'kunstenaarsboek' in de geschiedenis. Pol Bury (1922-2005) lag mee aan de basis van de kinetische kunst. Hij was lid van de kunstbewegingen Jeune Peinture Belge en CoBrA. In zijn werk "la boule et le trou" uit 1961 combineert Pol Bury zijn rol als beeldend kunstenaar en auteur. Het boekje is in een betrekkelijk grote oplage (500 exemplaren) uitgegeven als aanvulling op de tentoonstelling in de Brusselse Galerie Smith. De cover is met zijn vierkante vorm en zwarte kleur relatief sober. De ronde uitsnijding in de cover, waardoor de titel en auteur zichtbaar worden, springt er daarentegen uit. Het boekje bevat een doorlopende tekst van Bury, zonder hoofdletters of leestekens. Binnenin merk je subtiele visuele elementen die de titel verklaren: een blinddruk (la boule) en perforaties (le trou).

Dries Van Noten: Not To Be Modern
Imschoot Uitgevers, Gent, 1988 – collectie Mu.ZEE bibliotheek
24 x 28 cm, 46 p.

Deze kunstenaarspublicatie is uitgegeven door de Gentse uitgeverij Imschoot. Kunstenaarspublicaties van Belgische publicaties zijn veelal afwezig in internationale overzichten. Belgische uitgevers zijn doch wel goed vertegenwoordigd in de jaren 60 en 70. In 1987 blies de uitgeverij Imschoot nieuw leven in de wereld van de Belgische kunstenaarspublicatie. Imschoot ging de samenwerking aan met verschillende kunstenaars, onder andere ook modeontwerpers zoals Walter Van Beirendonck en Dries Van Noten. Dries van Noten maakte zijn herfst- en wintercollectie 1988/1989 op fijn bijbelpapier omringd door een sobere witte passe-partout. De foto’s zijn van de hand van Patrick Robyn en de grafische lay-out Anne Kurris. Daardoor tevens een mooi voorbeeld van een samenwerking van diverse kunstenaars.

Jef Geys : Kempens Informatieblad

In de jaren '70 kwam een specifieke categorie van kunstenaarspublicaties op, namelijk die van het boek als documentatie. Deze ontwikkeling vond plaats in navolging van gebeurtenissen zoals happenings en conceptuele stromingen die de informatie over een kunstwerk gelijkstelden aan de realisatie ervan. Een mooi voorbeeld van deze evolutie is het Kempens Informatieblad van kunstenaar Jef Geys (1934-2018). Deze Kempense Informatiebladen werden gemaakt ter begeleiding van tentoonstellingen. De Informatiebladen gedrukt in tabloidvorm kunnen gezien als een persoonlijk archief van de acties en ideeën van de kunstenaar. Ook voor Mu.ZEE maakte Jef Geys in het kader van de tentoonstelling Jef Geys – een kleurboek (7/11/2009 – 31/1/2010) een Kempens Informatieblad : speciale editie Oostende.

Ana Torfs : Elective Affinities/The Truth of Masks & Tables of Affinities (2000-2002)
Plaats van uitgave onbekend: Ana Torfs, 2002
22,7 x 34,7 cm, p. 103

Deze gelimiteerde editie werd in 2002 gemaakt door Ana Torfs, in samenwerking met grafisch ontwerper Jurgen Persijn. Elective Affinities/The Truth of Masks & Tables of Affinities is in de eerste plaats de titel van een complexe installatie: twee diaseries geprojecteerd op groot formaat en uitgevouwen bladen (70×100 cm). De installatie werd voor het eerst gepresenteerd tijdens ForwArt, een tentoonstelling georganiseerd door de ING bank op verschillende locaties in Brussel. Tijdens een bezoek aan de tentoonstellingsruimte werd de tekst van Torfs vrijelijk en in fragmenten ontdekt, waarbij blikken kriskras over de tekstfragmenten en foto's op de leestafels gingen. Deze luxe uitgave maakt een chronologische lezing van de tekst als geheel mogelijk.

Aglaia Konrad : Zweimal Belichtet
Aglaia Konrad, s.l., 2013 – collectie Mu.ZEE bibliotheek
28 x 38 cm, p. 15

Zweimal Belichtet is een mooi voorbeeld hoe een kunstenaarspublicatie op een dunne koord kan balanceren tussen een fotoboek en een kunstenaarspublicatie. De publicatie van Aglaia Konrad gaat over onbewuste fotografie(praktijk) waarin twee uitersten elkaar ontmoeten.

De tentoonstelling Kammerspiel van Aglaia Konrad in kader van de fotobiënnale is nog in Mu.ZEE te bewonderen tot midden april 2024. Voor meer info klik hier.

 
 
 

Sophie Nys : Alas
Grafische Cel, LUCA School of Arts, 2021 – collectie Mu.ZEE bibliotheek
16,4 x 19,5 cm, p. 210

Sophie Nys is een kunstenaar die graag grijpt naar het boek als medium. Mu.ZEE bibliotheek heeft diverse publicaties van Sophie Nys in bezit. Voor dit exemplaar haalde de kunstenaar haar inspiratie bij een ander boek. Laurence Stern publiceerde in 1759 de revolutionaire roman ‘The Life and Opinions of Tristram Shandy’. Het boek week toen qua verhaal en typografie af van de traditionele norm. De beruchte “zwarte pagina” in het boek van Stern wordt uit 100 verschillende edities overgenomen in de publicatie van Sophie Nys. De titel “Alas” komt van de zin die gepaard gaat met de zwarte pagina: “Alas, poor Yorick!”.

Wil je meer weten over kunstenaarspublicaties?

  • Bezoek de leeszaal Mu.ZEE bibliotheek en snuister in de vele publicaties over kunstenaarspublicaties
  • Bekijk zeker ook de webinar, gegeven door Johan Pas en Nico Dockx, in kader van een gesubsidieerd tweejarig project op rond de kunstenaarspublicaties in de bibliotheek van Middelheimmuseum Antwerpen: 

Middelheimmuseum Antwerpen