Brian Calvin - 'End of Messages'

-
Locatie: Mu.ZEE

Nu de socialmedia-moeheid misschien eindelijk het ongebreidelde narcisme van pakweg een decennium aan 'statusupdates' kan temperen, kristaliseren de nieuwe werken van Brian Calvin (°1969, USA)  de onvermijdelijke malaise van een acuut zelfbewuste generatie. Zijn scherpzinnige schilderijen baden in het licht, overgoten met felle kleuren zoals overbelichte foto's. Ze tonen te vaak blootgestelde knappe mensen die voor een onzichtbare toeschouwer poseren. Hun gelaatsuitdrukking is vlak, visueel en figuurlijk,  met een  gestileerde, verveelde blik zoals bij  de uitgerekte portretten van Amedeo Modigliani.  Sommige werken hebben een duidelijke focus. Zo duiken dezelfde sensuele glossy lippen overal op. Vaak zoomt de kunstenaar helemaal in op het spleetje tussen de tanden en de inerte tong.

De personages van Brian Calvin, emotioneel afstandelijk en gekenmerkt door een ongrijpbare cool,  zijn de getuigen van de banale selfiecultuur: net als bij selfies, ontwijken ze elke narratieve actie.
Brian Calvin, afkomstig uit California, wordt soms vergeleken met David Hockney wiens kleuren en thema’s eveneens de dreigende onbezonnenheid van een zonovergoten voorstad oproepen en met de New Yorker Alex Katz, wiens vlakke grafische composities visueel verwant zijn met die van Calvin, maar zijn schilderijen suggereren eerder een proloog of epiloog. 

Calvins portretten hebben een grotere existentiële lading. Ze behandelen het menselijke gezicht of lichaam als een in zichzelf gekeerd landschap. In zijn nieuwe portretten verstart en verbreedt hij tegelijkertijd zijn focus. Daar waar zijn vroegere werken eerder de bizarre occasionele interacties tussen mensen uit uitbeelden,  zijn de vluchtige momentopnames nu doordrenkt met een bijna epidemisch zelfbewustzijn. De objectieve filter van een close-up vergroot dan wel het fysieke uit, maar hij beschermt tegelijkertijd de ziel.

(uit Artforum, September 2014 – Anne Prentnieks)                                                                          

‘Brian Calvin.  The End of Messages’ is een samenwerking met Le Consortium in Dijon.  De tentoonstelling is te zien in Dijon en vanaf 24 oktober tot 17 januari 2016 in Mu.ZEE.