Belgische schilderkunst van 1920 tot 1970
Op de eerste verdieping van Mu.ZEE kan tijdens de grote vakantie tot en met 19 augustus een collectiepresentatie bewonderd worden opgebouwd rond drie toonaangevende galerijen en dito tijdschriften nl. Le Centaure, Apollo en Het Vijfde Wiel. Elke galerij speelde een belangrijke rol in de Belgische kunstontwikkeling van de 20e eeuw!
Een plejade aan kunstenaars is tentoongesteld die elk op een of andere manier met een of meerdere galerijen en of tijdschriften kunnen gerelateerd worden: Paul Delvaux, Armand Vandelick, Henri Wolvens, Floris Jespers, Edgar Tytgat, Constant Permeke, Léon de Smet, Jozef Peeters, Jean Milo, Victor Servranckx, Louis van Lint, Jean Brusselmans, Walter Leblanc, Albert Rubens, Pierre Alechinsky…
In het interbellum zorgde de kunsthandel Le Centaure, gesticht door Walther Schwarzenberg, voor de definitieve doorbraak van het Vlaams Expressionisme. Le Centaure verdedigde de modernistische kunstbeweging in België en plaatste die in een internationale context. De galerij introduceerde in ons land veel van de grootste kunstenaars van de twintigste eeuw. O.a. René Magritte was er onder contract. Het tijdschrift en de galerij gingen ten onder aan de financiële crisis van de jaren 30.
In 1941, tijdens Wereldoorlog II, stichtte kunstcriticus Robert L. Delevoy de ‘Galeries Apollo’, die hij leidde tot 1955. Hij gaf ook het tijdschrift Apollo uit. Delevoy maakte van de galerie de belangrijkste factor van de Belgische kunstwereld tijdens en na de oorlog. Naast de gevestigde vooroorlogse namen stelde hij jonge kunstenaars tentoon en in 1945 is hij medestichter van ‘La Jeune Peinture Belge’.
Richard Foncke was kunstschilder en begon in 1960 met een eigen tijdschrift begint, Het 5e wiel. Het was een uitgave van het ‘Voorlichtingscentrum het 5e wiel’, waaruit in 1965 de galerij Contrast ontstond , voortgezet in 1966 als Richard Foncke Gallery. Vanaf dan groeide hij uit tot een gerenommeerde internationale galerist. Op de tentoonstellingen toonde hij werk van mensen uit zijn eigen generatie samen met dat van jonge kunstenaars. Tot zijn dood in 2005 was hij een van de meest geëngageerde galeriehouders van ons land.