Waarneming , 1974
Het werk van schilder Antoon De Clerck leunt sterk aan bij het Belgische hyperrealisme uit de jaren 1970. Het hyperrealisme, in de jaren zestig in de Verenigde Staten ontstaan, bood weerwerk tegen avant-gardistische stromingen, zoals het Abstract Expressionisme, Land Art en Arte Povera, die toen welig tierden. Hyperrealisten wilden terugkeren naar het realisme in de overtreffende trap.
In zijn uitgepuurde beeldtaal streeft De Clerck vooral de waarachtigheid na, een kijk op het echte leven. Als een zo lijkt het afstandelijk observator benadert hij de dingen bijna mathematisch. Zijn eigen omgeving structureert en minimaliseert hij tot vaste patronen. Bepaalde onderdelen, de ruimtelijke structuur krijgen zijn volle aandacht. Strakke horizontalen en verticalen, doorbreekt hij door sterke perspectieven via diagonalen.
Hij is een meester in het weglaten, waardoor de suggestieve kracht van de leegte groter wordt dan wat je ziet.
Vervaardiger | De Clerck, Antoon |
---|---|
Titel | Waarneming |
Datering | 1974 |
Standplaats | In depot |
Objectnaam | schilderij |
Materiaalbeschrijving | olieverf op doek |
Afmetingen | 100 x 100 cm (hxb) |
Opschrift | signatuur achteraan |
Collectie | Voormalige Collectie Provincie West-Vlaanderen (vandaag Collectie Vlaamse Gemeenschap) |
Verwerving | aankoop, 1975 |
Objectnummer | K000579 |
pURI | http://muzee.be/collection/work/id/K000579 |