De moderne stad , 1920-1925
De metropool was een van de lievelingsthema's van de twintigste-eeuwse avant-gardekunstenaars, zo ook van Edmond Van Dooren, een van de pioniers van de Belgische avant-garde. Zijn moderne stadsgezichten zijn niet waarheidsgetrouw, het zijn fantasievolle beelden van zijn ideale stad. De compositie van de stadsgezichten is driedimensionaal opgebouwd rond een wolkenkrabber, het symbool van de moderne grootstad. Critici linkten zijn imaginaire steden met de architectuur die te zien is in de expressionistische film Metropolis van Fritz Lang.
Na de Tweede Wereldoorlog pikte Van Dooren het thema van de metropool weer op in, zoals bijvoorbeeld in het werk Signalen (privécollectie), geschilderd in de jaren 1950. De moderne stad, een ongedateerd werk uit de collectie van Mu.ZEE, moet dus tussen de jaren 1920 en 1950/60 vervaardigd zijn. In dit schilderij speelt de kunstenaar met de lichtwerking; het licht valt op de wolkenkrabber bovenaan het doek, die tevens de hele compositie domineert. Op de donkere voorgrond van het werk schilderde Van Dooren een aantal elegante cirkelbogen die qua vormgeving refereren aan de machine en de industrialisatie. Door het machinale karakter van het schilderij en het opvallende kleurenpalet doet De moderne stad erg denken aan de futuristische stadsgezichten.
Vervaardiger | Van Dooren, Edmond |
---|---|
Titel | De moderne stad |
Datering | 1920-1925 |
Standplaats | Nu te zien in Mu.ZEE |
Objectnaam | schilderij |
Materiaalbeschrijving | olieverf op doek |
Afmetingen | 80.5 x 100 cm (hxb) |
Opschrift | signatuur rechtsonder E. Van Dooren |
Collectie | Voormalige Collectie Provincie West-Vlaanderen (vandaag Collectie Vlaamse Gemeenschap) |
Verwerving | aankoop, 2000 |
Objectnummer | K002309 |
pURI | http://muzee.be/collection/work/id/K002309 |