Yellow Young , 1962
Voor Bram Bogart zijn materie en kleur onlosmakelijk met elkaar verbonden. De techniek die hij gebruikt sinds de jaren zestig is totaal vernieuwend. Pigmentpoeder, olie, water en gips of cement mengt hij tot een dikke pasta. Met truweel, mes of een grote veegborstel strijkt hij de materie uit over een stevig jute doek, opgespannen op een houten frame, die op de grond ligt. Elke beweging van de hand, elke streek van het paletmes is blijvend zichtbaar. De spanning tussen gebaar en materiaal is essentieel voor Bram Bogart. Ruw uitstulpende randen ontstaan door de verf van het midden naar de kanten te drukken. Kleur en materie worden één.
De rechthoeken, vierkanten, cirkels, kruisen en ruiten brengen orde en structuur, in tegenstelling tot de dynamiek van de handeling. Hij kiest consequent voor eenvoudige tekens en motieven, geïnspireerd op de Japanse kalligrafie. De voorstelling is puur, zuiver, primair.
Titel | Yellow Young |
---|---|
Datering | 1962 |
Standplaats | In depot |
Objectnaam | wandsculptuur |
Materiaalbeschrijving | materiesculptuur |
Afmetingen | 197 x 160 x 12 cm (hxbxd) |
Opschrift | signatuur zijkant rechtsonder Bogart, datering zijkant rechtsonder '62 |
Collectie | Voormalige Collectie Provincie West-Vlaanderen (vandaag Collectie Vlaamse Gemeenschap) |
Verwerving | aankoop, 1979 |
Objectnummer | K000752 |
pURI | http://muzee.be/collection/work/id/K000752 |