Stad , 1919
Paul Joostens is een pionier binnen de avant-gardebeweging én een van de eerste collagekunstenaars in België. Hij is actief tijdens een periode van grote artistieke verandering en experiment in Europa, en net als vele generatiegenoten verkent hij het expressionisme en het constructivisme. In 1919 ontdekt hij het dadaïsme.
Joostens’ subversieve en satirische benadering van kunst trekt de aandacht en vooral zijn assemblages baren opzien in de vroege jaren 1920.
Via zijn werk reageert hij op de normen en waarden van zijn tijd en bekritiseert hij de absurditeit van de moderne wereld. Door zijn eigenzinnigheid echter blijft hij een eenzaat aan de rand van het avant-gardemilieu. Hij isoleert zich steeds meer en neemt zijn toevlucht
tot de cinema. In 1926 neemt hij afstand van het dadaïsme en maakt hij werk in de lijn van de Vlaamse primitieven. Vanaf 1955 maakt hij opnieuw dadaïstisch werk, maar twee thema’s verhouden zich op dubbelzinnige wijze tot elkaar: vrouwelijkheid en mystiek. De vrouw als heilige maagd, als prostituee of allebei zoals de Poezeloezen, zoals hij de vrouwen uit de Antwerpse rosse buurt noemt.
Het kunstwerk STAD toont Joostens’ betrokkenheid bij het dadaïsme en zijn experimentele benadering van kunst. Hij interpreteert de stedelijke omgeving op zijn unieke manier. Het uitbundige karakter van de stad vat hij op ingetogen wijze, bijna als een stilleven.
Titel | Stad |
---|---|
Datering | 1919 |
Standplaats | Nu te zien in Mu.ZEE |
Objectnaam | schilderij |
Materiaalbeschrijving | olieverf op doek |
Afmetingen | 65.5 x 105.5 xm (hxb) |
Opschrift | signatuur voorzijde linksonder P. Joostens. |
Collectie | Collectie Stad Oostende |
Verwerving | Gift van mevrouw Alice Frey, 1964 |
Objectnummer | SM000011 |
pURI | http://muzee.be/collection/work/id/SM000011 |