Stad , 1919

Paul Joostens is een pionier binnen de avant-gardebeweging én een van de eerste collagekunstenaars in België. Hij is actief tijdens een periode van grote artistieke verandering en experiment in Europa, en net als vele generatiegenoten verkent hij het expressionisme en het constructivisme. In 1919 ontdekt hij het dadaïsme. Joostens’ subversieve en satirische benadering van kunst trekt de aandacht en vooral zijn assemblages baren opzien in de vroege jaren 1920. Via zijn werk reageert hij op de normen en waarden van zijn tijd en bekritiseert hij de absurditeit van de moderne wereld. Door zijn eigenzinnigheid echter blijft hij een eenzaat aan de rand van het avant-gardemilieu. Hij isoleert zich steeds meer en neemt zijn toevlucht tot de cinema. In 1926 neemt hij afstand van het dadaïsme en maakt hij werk in de lijn van de Vlaamse primitieven. Vanaf 1955 maakt hij opnieuw dadaïstisch werk, maar twee thema’s verhouden zich op dubbelzinnige wijze tot elkaar: vrouwelijkheid en mystiek. De vrouw als heilige maagd, als prostituee of allebei zoals de Poezeloezen, zoals hij de vrouwen uit de Antwerpse rosse buurt noemt. Het kunstwerk STAD toont Joostens’ betrokkenheid bij het dadaïsme en zijn experimentele benadering van kunst. Hij interpreteert de stedelijke omgeving op zijn unieke manier. Het uitbundige karakter van de stad vat hij op ingetogen wijze, bijna als een stilleven.
Titel Stad
Datering 1919

Standplaats Nu te zien in Mu.ZEE

Objectnaam schilderij
Materiaalbeschrijving olieverf op doek
Afmetingen 65.5 x 105.5 xm (hxb)
Opschrift signatuur voorzijde linksonder P. Joostens.

Collectie Collectie Stad Oostende
Verwerving Gift van mevrouw Alice Frey, 1964
Objectnummer SM000011
pURI http://muzee.be/collection/work/id/SM000011