Nature morte au griffon , 1936
Stilleven met griffioen verwijdert zich verder van de werkelijkheid. Brusselmans reduceerde de natuurlijke vormen van voorwerpen en interieur tot geometrische figuren. Centraal staat de gele driehoek. Daar rond zijn drie sierborden evenwichtig geordend. Eronder bevinden zich twee Sint-Jacobschelpen. Tussen de schelpen vertrekt de middellijn van de compositie. Het loopt verder langsheen het bovenpunt van de driehoek en doorheen het bovenste sierbord. Het dambord rechts en de waaier links sluiten de compositie in de benedenhoeken af. Voor- en achtergrond zijn helemaal in elkaar versmolten. Het luciferdoosje is uitvergroot, buiten proporties in vergelijking met de sierborden en de schelpen.
Ook de plaats van de voorwerpen is niet langer verbonden aan de werkelijkheid. Het kegelspel en het luciferdoosje prijken aan de wand tussen de sierborden. Stilleven met griffioen lijkt niet langer een realistisch stilleven, maar vertoont overeenkomsten met een kubistische collage in de stijl van Picasso en Braque.
Titel | Nature morte au griffon |
---|---|
Datering | 1936 |
Standplaats | In depot |
Objectnaam | schilderij |
Materiaalbeschrijving | olieverf op doek |
Afmetingen | 109.5 x 122.4 cm (hxb) |
Collectie | Collectie Mu.ZEE |
Verwerving | aankoop, 2011 |
Objectnummer | MZ000054 |
pURI | http://muzee.be/collection/work/id/MZ000054 |