Zonder titel (Polders) , 1958
De Antwerpse kunstenaar Peeters was reeds vanaf de vroege jaren 1920 een belangrijke pionier van de abstracte kunst die hijzelf “Zuivere Beelding” noemde. Die kunststroming kwam op en werd erg populair na de Eerste Wereldoorlog; naoorlogse kunstenaars trachtten de werkelijkheid op een compleet nieuwe manier te bekijken en weer te geven in hun werk (om die vervolgens vaak helemaal achterwege te laten). Die beweging in de kunst is na een korte, hevige bloeiperiode echter snel weer weggeëbd om plaats te maken voor, onder andere, het surrealisme.
Pas na de Tweede Wereldoorlog groeide de belangstelling opnieuw voor de geometrische abstractie, onder andere dankzij de inspanningen van de kunstenaarsgroep G58. Peeters, die zichzelf in het interbellum genoodzaakt zag de figuratie in zijn werk weer op te nemen, voelde zich door die jonge kunstenaars gesteund om terug te keren naar zijn geliefde “Zuivere Beelding”. Na de dood van zijn vrouw Pelagia Pruym in 1955 schilderde de kunstenaar heel wat abstracte schilderijen die in wezen sterk lijken op zijn werk van de jaren 1920. Zonder titel uit 1958 is hier een voorbeeld van.
Op het schilderij wisselen geometrische vlakken zich af, die dankzij Peeters transparante manier van schilderen in elkaar lijken te schuiven en zich op te stapelen. Blauw- en groentinten, op harmonieuze wijze gecombineerd met de paarse vlakken, domineren het kleurenpalet van het kunstwerk.
Vervaardiger | Peeters, Jozef |
---|---|
Titel | Zonder titel (Polders) |
Datering | 1958 |
Standplaats | In depot |
Objectnaam | schilderij |
Materiaalbeschrijving | olieverf op doek |
Afmetingen | 66.5 x 60.5 cm (hxb) |
Opschrift | signatuur rechtsonder Jozef Peeters, datering rechtsonder mei 1958 Ant. |
Collectie | Voormalige Collectie Provincie West-Vlaanderen (vandaag Collectie Vlaamse Gemeenschap) |
Verwerving | aankoop, 1983 |
Objectnummer | K000918 |
pURI | http://muzee.be/collection/work/id/K000918 |