A Perte , 1959
Vanaf de twinstigste eeuw gaat het woord, schrift echt deel uitmaken van de plastische creatie. Dit was het geval bij de surrealisten en de Cobra-beweging. Vooral die laatste heeft Van Anderlecht sterk beïnvloed; zelf heeft de kunstenaar er echter nooit deel van uitgemaakt. De inbreng van woorden in schilderijen, tekeningen, etc. werd dus erg populair, zeker na de Tweede Wereldoorlog, en gaat in sommige gevallen er zelfs in slagen de figuratieve verbeelding te vervangen.
In 1959 werd Van Anderlecht geïntroduceerd tot die manier van werken en maakte hij samen met de dichter Jean Dypréau een vijftiental olieverfschilderijen en enkele tekeningen. Deze werken doopte het duo om in "peintures partagées". In sommige gevallen werkte er een derde persoon mee: de schilder Serge Vandercam. Een voorbeeld van de samenwerking tussen die drie personen is A Perte (1959). Centraal in dat werk staan de woorden van Dypréau ("à perte"), waarrond Van Anderlecht en Vandercam erg expressieve, donkere verfstreken hebben geschilderd.
Titel | A Perte |
---|---|
Datering | 1959 |
Standplaats | In depot |
Objectnaam | schilderij |
Materiaalbeschrijving | olieverf op doek |
Afmetingen | 169 x 202 cm (hxb) |
Opschrift | signatuur achteraan Engelbert Van Anderlecht, signatuur achteraan Jean Dypreau, signatuur achteraan Serge Vandercam |
Collectie | Voormalige Collectie Provincie West-Vlaanderen (vandaag Collectie Vlaamse Gemeenschap) |
Verwerving | aankoop, 1976 |
Objectnummer | K000599 |
pURI | http://muzee.be/collection/work/id/K000599 |