Moederschap , 1924-1925
Waarschijnlijk verwijst Moederschap naar zijn zoontje Mattheus die in 1923 aan de mazelen is gestorven. De tragische en pijnlijke gebeurtenis is voelbaar aanwezig.
Rond het midden van de jaren twintig manifesteerde zich een nieuwe stijlbeweging in heel Europa die de terugkeer naar het humane wilde. In Frankrijk werd deze beweging door Waldemar Georges ‘Neohumanisme’ genoemd; in Duitsland ‘Neue Sachlichkeit’ en evoluerend naar het ‘Magisch Realisme’ zoals ook in Nederland; in Italië het ‘Archaïsch Realisme’ dat uit de ‘Pittura Metafisica’ voortkwam.
Stilaan drong ook het surrealisme van André Breton in België door via E.L.T. Mesens die als verbindingsman tussen Brussel en Parijs fungeerde. Magritte kwam tot het surrealisme door het zien van het werk van De Chirico.
De enige die zichzelf bleef was Permeke, vooral in een periode van zeer grote beroering in de kunst, zowel in tentoonstellingen als in tijdschriften en kranten.
Vervaardiger | Permeke, Constant |
---|---|
Titel | Moederschap |
Datering | 1924-1925 |
Standplaats | Op reis |
Objectnaam | schilderij |
Materiaalbeschrijving | olieverf op doek |
Afmetingen | 120 x 100 cm (hxb) |
Opschrift | signatuur rechtsonder Permeke |
Collectie | Voormalige Collectie Provincie West-Vlaanderen (vandaag Collectie Vlaamse Gemeenschap) |
Verwerving | Legaat Thérèse Permeke, 1995 |
Objectnummer | K002190 |
pURI | http://muzee.be/collection/work/id/K002190 |