Kunstmuseum aan zee Collecties van
de Provincie
West-Vlaanderen en
de Stad Oostende

Exhibition

Philip Aguirre Y Otegui

A marvellous selection of both early and recent sculptures, drawings, collages and photos form this exhibition. Philip Aguirre y Otegui’s (°1961) work shows obvious engagement and humanism. He consistently opts for classical techniques, traditional materials, motives and genres. His eyes are firmly on the world, and the result is that his whole oeuvre radiates a certain thoughtfulness. It is both powerful and poetic. Surrounded by a multitude of images, he chooses forms from his own life and memories as the basis for his work. 
The exhibits, including the Mattress Carrier, the Water Bearer, Fallen Dictator and Recumbent Man, come from both public and private collections. Philip Aguirre y Otegui is a wonderful voyage of discovery through the work of this artist! 



Overview past exhibitions »


<p>
	<span style=Het museum had mij gevraagd om een overzicht samen te stellen van mijn werk 
een periode van dertig jaar
ik was heel blij met deze uitnodiging ook fier om dat te mogen doen
ik heb gekozen om de tentoonstelling niet chronologisch op te bouwen dus niet
historisch
ook niet volgens thema's
maar om de werken van over een periode van dertig jaar
door elkaar te mengen en zo eigenlijk tot een nieuwe compositie te komen
een soort wandeling door mijn werk

"De Toeterman" is gekozen als campagnebeeld en affichebeeld voor
deze tentoonstelling
waarom deze man ik denk dat die
ja die is gekozen om zijn kleur zijn vorm maar ook om zijn inhoud
die man roept de mensen toe
het is eigenlijk het ontwerp voor "beeld van Vlaanderen" wat in Kaprijke staat
maar dan zeer groot -drie meter hoog denk ik- en een monument
voor ons volkslied "De Leeuw van Vlaanderen"
Het is een man die zingt, die roept
we leven in een democratie waar de mensen hun gedacht mogen uiten
en in die zin is dat een
voor mij een belangrijk beeld om op de affiche te zetten en om de mensen uit
te nodigen om te komen
We zijn niet bij "De man met de matras" een werk dat
al op verschillende locaties heeft gestaan
het museum heeft dat aangekocht een aantal jaren geleden
ik ben tot dit werk gekomen
door een krantenfoto van iemand die moest vluchten uit zijn huis
en wat nam die man mee, die nam een matras mee
ieder van ons heeft al eens een matras gedragen en weet hoe
onhandig het is. Ik vond dat een heel sterk beeld
dus je moet op de vlucht gaan en je neemt iets mee om op te slapen
dat heb ik hierin willen
verbeelden
Het beeld zelf is in beton gemaakt
en de matras is écht, een echte mousse
en die combinatie van materialen vind ik ook heel boeiend
eigenlijk een werk dat daarbij aansluit is
deze lichtbak hier
het is een
soort installatie die ik gemaakt heb in Senegal Afrika
en dat was iets na de genocide in Rwanda
en ik zat met al die beelden voor ogen van
mensen die massaal op de vlucht moeten gaan
tienduizenden mensen die langs de kleine wegeltjes met
hun hebben en houden
op de vlucht gaan
Toen ik in Senegal was vond ik op het strand duizenden van die
zolen van
sandalen en daarmee heb ik dan die weg gemaakt in een
vrij dor landschap
het werk noemt "Exodus"
"Exodus" omdat spijtig genoeg die
vluchtelingenstromen van alle tijden zijn
Hier zijn we bij 4 werkjes die
rond architectuur gaan
architectuur is iets wat mij heel erg boeit
beeldhouwkunst en architectuur staan ook dicht bij mekaar: we zijn bezig met iets
te bouwen zowel de architect als een beeldhouwer
vele vormen komen terug
"de zuil" bijvoordeeld is iets wat mij fascineert en wat ook in de
architectuur natuurlijk heel belangrijk is
we zijn bezig met het verticale, de "axis mundis"
maar er zijn ook veel betekenissen bij architectuur
je kan veel aflezen
hoe mensen wonen
enzovoorts sociale context
en hier zijn er 4 werkjes die een soort herinnering bij mij
hebben
het eerste werkje heb ik "Nazareth" genoemd
Nazareth is natuurlijk een dorp in
Israël
maar is ook een dorp in Oost-Vlaanderen en ik heb een typisch Vlaamse
bouwsel geboetseerd
huizen met daaraan de "koterijen", de stalling die nog iets verder wordt
uitgebouwd
dus een typisch Vlaams dorp met een a-typische naam "Nazareth"
dit werkje noemt "El Paseo" en dat is een
reisherinnering uit Cuba
eigenlijk het blauwe werkje ernaast ook
dat noemt "Malécon"
en in La Havana Cuba
heb je heel veel classicistische architectuur
18e - 19e eeuw
waar men nu op gaat verder op bouwen uit de armoede bouwt
men daar nog verdiep op en nog een verdiep op
en dat heb ik daarin een beetje trachten
uit te beelden
tegelijkertijd is dat ook een
een stuk
utopisch romantisch denken
een kamer met een trapje naar boven
met een mooi panorama op het landschap
dit werkje noemt "Casa Blanca"
dat is een bronzen werkje dat wit is gepatineerd
en ja dat doet mij denken aan
of is gemaakt uit de herinnering aan de Noord Afrikaanse architectuur
Dit beeld noemt "Algeciras a coche"
een moeilijke naam maar in het Spaans betekent dat Algeciras "ontvangt"
en Algeciras is een dorp naast Gibraltar
dus in Andalusië het zuiden van Spanje
recht tegenover
Tanger in Marokko nu dit beeld toont heel klassiek
het is nochtans vertrokken van een heel
recente krantenfoto
waar een Spaanse politie man
dat is bovenste man
een Afrikaanse drenkeling
iemand die heeft geprobeerd om
de straat van Gibraltar over te geraken op zoek naar een beter lot in Europa
De Spaanse politie vindt die man op het strand en met de een speciaal deken
tracht die politieman
die arme zwarte man
warm te houden
er terug bovenop te krijgen
ik vond dat zo'n sterk beeld omdat het is bijna een bijbels tafereel
maar het komt dus uit
de dag van vandaag uit de realiteit
nu door dat te gaan boetseren dat deken
krijg je eigenlijk dat draperieën gelijk in een gotisch beeld
en dat is hetgene dat mij daar als beeldhouwer ook
aan intereseerde of boeide
Dit beeld noemt de "Waterdraagster"
heb ik gemaakt na een reis in afrika
waar ik een maand in een klein dorpje heb kunnen doorbrengen
en waar de enige activiteit was: het water gaan halen in de bron
ik heb dat vertaalt in een vrouw die met jerry-cans naar de bron loopt
het materiaal is bijenwas
de jerry-cans, ja die kleurencombinaties samen zijn de
Afrikaanse kleuren
de jerry-cans verwijzen ook naar de olie problematiek in landen als Nigeria
de bijenwas
verwijst dan weer naar de natuur de zuiverheid de puurheid
en deze dame die wandelde in zijn oorspronkelijke installatie
naar deze collage een soort
"dromenland" een land van "melk en honing"
er is wel geen melk en honing
het zijn kikkererwten, ansjovis
boontjes enzovoort die ik in een landschap heb gekleeft en heb
bijgeschilderd
die groentjes die komen van heel kleine conservenblikjes
de ik met fotokopiëren heb uitvergroot en dan
op het doek gekleefd
dus de droom eigenlijk van een armzalig bestaan in de hoop naar
het landschap, het paradijs te wandelen
(achtergrondmuziek)

 

" title="

Het museum had mij gevraagd om een overzicht samen te stellen van mijn werk 
een periode van dertig jaar
ik was heel blij met deze uitnodiging ook fier om dat te mogen doen
ik heb gekozen om de tentoonstelling niet chronologisch op te bouwen dus niet
historisch
ook niet volgens thema's
maar om de werken van over een periode van dertig jaar
door elkaar te mengen en zo eigenlijk tot een nieuwe compositie te komen
een soort wandeling door mijn werk

"De Toeterman" is gekozen als campagnebeeld en affichebeeld voor
deze tentoonstelling
waarom deze man ik denk dat die
ja die is gekozen om zijn kleur zijn vorm maar ook om zijn inhoud
die man roept de mensen toe
het is eigenlijk het ontwerp voor "beeld van Vlaanderen" wat in Kaprijke staat
maar dan zeer groot -drie meter hoog denk ik- en een monument
voor ons volkslied "De Leeuw van Vlaanderen"
Het is een man die zingt, die roept
we leven in een democratie waar de mensen hun gedacht mogen uiten
en in die zin is dat een
voor mij een belangrijk beeld om op de affiche te zetten en om de mensen uit
te nodigen om te komen
We zijn niet bij "De man met de matras" een werk dat
al op verschillende locaties heeft gestaan
het museum heeft dat aangekocht een aantal jaren geleden
ik ben tot dit werk gekomen
door een krantenfoto van iemand die moest vluchten uit zijn huis
en wat nam die man mee, die nam een matras mee
ieder van ons heeft al eens een matras gedragen en weet hoe
onhandig het is. Ik vond dat een heel sterk beeld
dus je moet op de vlucht gaan en je neemt iets mee om op te slapen
dat heb ik hierin willen
verbeelden
Het beeld zelf is in beton gemaakt
en de matras is écht, een echte mousse
en die combinatie van materialen vind ik ook heel boeiend
eigenlijk een werk dat daarbij aansluit is
deze lichtbak hier
het is een
soort installatie die ik gemaakt heb in Senegal Afrika
en dat was iets na de genocide in Rwanda
en ik zat met al die beelden voor ogen van
mensen die massaal op de vlucht moeten gaan
tienduizenden mensen die langs de kleine wegeltjes met
hun hebben en houden
op de vlucht gaan
Toen ik in Senegal was vond ik op het strand duizenden van die
zolen van
sandalen en daarmee heb ik dan die weg gemaakt in een
vrij dor landschap
het werk noemt "Exodus"
"Exodus" omdat spijtig genoeg die
vluchtelingenstromen van alle tijden zijn
Hier zijn we bij 4 werkjes die
rond architectuur gaan
architectuur is iets wat mij heel erg boeit
beeldhouwkunst en architectuur staan ook dicht bij mekaar: we zijn bezig met iets
te bouwen zowel de architect als een beeldhouwer
vele vormen komen terug
"de zuil" bijvoordeeld is iets wat mij fascineert en wat ook in de
architectuur natuurlijk heel belangrijk is
we zijn bezig met het verticale, de "axis mundis"
maar er zijn ook veel betekenissen bij architectuur
je kan veel aflezen
hoe mensen wonen
enzovoorts sociale context
en hier zijn er 4 werkjes die een soort herinnering bij mij
hebben
het eerste werkje heb ik "Nazareth" genoemd
Nazareth is natuurlijk een dorp in
Israël
maar is ook een dorp in Oost-Vlaanderen en ik heb een typisch Vlaamse
bouwsel geboetseerd
huizen met daaraan de "koterijen", de stalling die nog iets verder wordt
uitgebouwd
dus een typisch Vlaams dorp met een a-typische naam "Nazareth"
dit werkje noemt "El Paseo" en dat is een
reisherinnering uit Cuba
eigenlijk het blauwe werkje ernaast ook
dat noemt "Malécon"
en in La Havana Cuba
heb je heel veel classicistische architectuur
18e - 19e eeuw
waar men nu op gaat verder op bouwen uit de armoede bouwt
men daar nog verdiep op en nog een verdiep op
en dat heb ik daarin een beetje trachten
uit te beelden
tegelijkertijd is dat ook een
een stuk
utopisch romantisch denken
een kamer met een trapje naar boven
met een mooi panorama op het landschap
dit werkje noemt "Casa Blanca"
dat is een bronzen werkje dat wit is gepatineerd
en ja dat doet mij denken aan
of is gemaakt uit de herinnering aan de Noord Afrikaanse architectuur
Dit beeld noemt "Algeciras a coche"
een moeilijke naam maar in het Spaans betekent dat Algeciras "ontvangt"
en Algeciras is een dorp naast Gibraltar
dus in Andalusië het zuiden van Spanje
recht tegenover
Tanger in Marokko nu dit beeld toont heel klassiek
het is nochtans vertrokken van een heel
recente krantenfoto
waar een Spaanse politie man
dat is bovenste man
een Afrikaanse drenkeling
iemand die heeft geprobeerd om
de straat van Gibraltar over te geraken op zoek naar een beter lot in Europa
De Spaanse politie vindt die man op het strand en met de een speciaal deken
tracht die politieman
die arme zwarte man
warm te houden
er terug bovenop te krijgen
ik vond dat zo'n sterk beeld omdat het is bijna een bijbels tafereel
maar het komt dus uit
de dag van vandaag uit de realiteit
nu door dat te gaan boetseren dat deken
krijg je eigenlijk dat draperieën gelijk in een gotisch beeld
en dat is hetgene dat mij daar als beeldhouwer ook
aan intereseerde of boeide
Dit beeld noemt de "Waterdraagster"
heb ik gemaakt na een reis in afrika
waar ik een maand in een klein dorpje heb kunnen doorbrengen
en waar de enige activiteit was: het water gaan halen in de bron
ik heb dat vertaalt in een vrouw die met jerry-cans naar de bron loopt
het materiaal is bijenwas
de jerry-cans, ja die kleurencombinaties samen zijn de
Afrikaanse kleuren
de jerry-cans verwijzen ook naar de olie problematiek in landen als Nigeria
de bijenwas
verwijst dan weer naar de natuur de zuiverheid de puurheid
en deze dame die wandelde in zijn oorspronkelijke installatie
naar deze collage een soort
"dromenland" een land van "melk en honing"
er is wel geen melk en honing
het zijn kikkererwten, ansjovis
boontjes enzovoort die ik in een landschap heb gekleeft en heb
bijgeschilderd
die groentjes die komen van heel kleine conservenblikjes
de ik met fotokopiëren heb uitvergroot en dan
op het doek gekleefd
dus de droom eigenlijk van een armzalig bestaan in de hoop naar
het landschap, het paradijs te wandelen
(achtergrondmuziek)

 

"/>
02/02/2013 - 20/05/2013
€7 single adult
€5 55+, groups of minimum 15 people
€1 13-26 years old
Gratis children up to 12 years


Guided tours
€60 guide – Nl,F, En, De, - max. 25 pers.