Kunstmuseum aan zee Collecties van
de Provincie
West-Vlaanderen en
de Stad Oostende

News

Mu.ZEE lanceert een nieuwe Ensor-merchandisinglijn.

“Hij leerde zijn volk shoppen in het museum” (De Standaard, 2007)

Dit kon men in 2007 lezen toen het overlijden van de Amerikaan Bradford Kelleher (1920-2007) werd bekend gemaakt.  Voor velen een onbekende illustere, maar hij was de man die in de jaren 1940 in het prestigieuze Metropolitan Museum te  New York een armtierig rek met prenten aan de in- en uitgang van het museum plaatste met de bedoeling de postkaarten te verkopen.  Het New Yorkse museum zag onmiddellijk de voordelen van een goed georganiseerd merchandising en Kelleher bleef meer dan 60 jaar verbonden aan het museum.

Met Bradford Kelleher werd het concept ‘museumshop’ geboren.  Het bleef niet bij prenten en postkaarten, maar hij liet allerlei objecten namaken en met de jaren breidde hij het aanbod uit met puzzels, magneten, juwelen, potloden… Verkopen was hem van kleins af aan met de paplepel ingegeven, aangezien zijn vader eigenaar was van verschillende winkels.
Ongeveer elk museum ter wereld erkent vandaag het belang van een goed uitgebouwde museumshop en ze maken dankbaar gebruik van de inkomsten die uit de verkoop voortvloeien.  Bij heel veel musea gaan deze inkomsten de opbrengst uit ticketverkoop vooraf. 

Ook Mu.ZEE besteedt heel wat aandacht aan een goed uitgebouwde museummerchandising.  Het is overigens een van de aandachtpunten uit het vernieuwde museumbeleid sinds 2008 en wat vandaag wordt gepresenteerd is nog maar een begin. 
De museumshop moet een plaats zijn waar de bezoeker naast kunstpublicaties allerhande ook leuke hebbedingetjes kan vinden,  op voorwaarde dat dit door vakmensen kan worden uitgevoerd.                        

Dit resulteerde in een samenwerking met Ronin,  een Museum Marketing Consultancy, opgericht in 1994 door Jan Dursin, en dat zich tot doel gesteld heeft de commerciële kant van het museumgebeuren op professionele wijze te bewerken.                                                                                    

Mu.ZEE koos voor de figuur van James Ensor: het museum is sinds 2008 zijn thuishaven!  De Ensormerchandising mag uniek genoemd worden: geen afbeeldingen van schilderijen, maar zichten van het interieur uit het Ensorhuis en afbeeldingen van allerlei snuisterijen, maskers… waartussen James Ensor leefde,  maken het onderwerp uit van deze nieuwe verkoopslijn.  Ook het werk Blauw van Carll Cneut speciaal gemaakt in 2010 voor de tentoonstelling Bij Ensor op bezoek werd in de merchandising verwerkt!  Een overzicht van wat te koop is, vindt men terug op de website muzee.be. De Ensormerchandising is te koop in Mu.ZEE en het Ensorhuis.

Overzicht
Bladwijzers: papier en magneet / magneten/potloden/notitieboekje/ handtashanger/ potloden/paraplu/puzzel/postkaart/  

De paraplu zal einde april beschikbaar zijn. 



Overview news >>