Kunstmuseum aan zee Collecties van
de Provincie
West-Vlaanderen en
de Stad Oostende

Blog

Ook de Bookcase is aan inlevering toe.


Bij een eerste oogopslag lijkt de Bookcase bij Luc Barbier al klaar voor transport naar de afzender in de Romestraat. De zwarte hoes zwelgt het kunstwerk al voor drievierden gulzig op. Maar bij nader inzien, lijkt de Bookcase toch eerder aan een geboorte uit zoveel gedrapeerde stoffelijkheid toe. “Zo heb ik het ook bedoeld”, zegt grafisch ontwerper en beeldend hedendaags kunstenaar Luc Barbier uit de Plantenstraat. “Ik lever bij voorbaat met die ingreep al een deel van het kunstwerk in. Zeker nu ook fors beknibbeld wordt op de cultuurbetoelaging door de Vlaamse regering. En ik vind dat mijn meubel daar niet onder lijdt. Integendeel, wat we niet zien van het kunstwerk wordt opeens het interessantste deel, want het prikkelt onze verbeelding en zet aan tot dromen.”

En er is ook de knipoog naar het geopolitieke terrorisme en de IS. Een minuscuul Eiffeltorentje is amper te zien op één van de nog zichtbare legplanken en de zwarte stof  refereert ook naar de IS-beulskappen.

Een andere reminiscensie koppelt Luc aan het thema De Zee: “Wat kennen we eigenlijk van de zee. Meestal werpen we amper een blik op et wateroppervlak. Zoveel kennis over het leven in de  oceaandieptes vormt nog een mysterie, een aqua incognita, voor ons.”

De interpreterende benadering van de Bookcase is een geleidelijk proces geweest voor de gastheer: “Eerst had ik er ook summier wat voorwerpen, die ik aan de zee linkte, een onderkomen gegeven: Een  dvd van Nicolas Provost’s film The Invader en een kunstboek van de Japanner Suigimoto… .                    

Uiteindelijk koos Luc toch voor een naakte bookcase à la Christo. Sterk!



Overview news >>